Nikad nismo voleli prvi dan u školi, ni ja ni moji drugari.
Nismo voleli ni odmah datu temu za pisanje, “Kako sam proveo letnji raspust”.
Šta god da napišemo, nije bilo dobro. Učiteljica je tražila greške u
pravopisu,tražila je zareze, tačke, navodnike. Mi smo samo pisali, onako, na
brzinu, s’ brda, s’ dola, navodeći sve bitno i nebitno što se desilo i šta
nije. Žurili smo da to napišemo i da idemo napolje, samo napolje i samo igra,
dok je napolju leto.
Za knjige je bilo lako, ako nisam imao nove, za stare nije
bilo problema. Uvek si mogao da ih preuzmeš ili kupiš, od brata, sestre, komšinice… Knjige su “sto godina”
bile iste. Nisu se menjale, ni korice, ni listovi.
Svako slovo, reč i lekcija je bila ista. Niko mi nikada nije
zamerio za staru knjigu. Sveske i ostali pribor, to se kupovalo uz žvake.
Nešto smo naučili nešto nismo, to što nismo, nisu nam bile
krive polovne knjige.
Danas je sve nešto “na nivou”. Plejada “stručnjaka” nas
ubeđuje u dobro nečega što odmah vidimo da je bez reda i poretka. Sva objašnjenja
počinju : “ Na osnovu istraživanja stručnjaka sa univerziteta…” i time se
pozivaju na izmišljene analize ili ankete bezimenih lica, tj. tamo nekih. Zbog
takvih i njima sličnih, koji svoje zarade kriju pod plaštom obrazovanja i nauke,
imamo danas skupo plaćeno osnovno obrazovanje dece. Kad napišem skupo, za sad mislim
na novac, a za druge nastupajuće devijacije stanovništva pozabavićemo se uskoro.
Školska godina je tu, za neki dan deca kreću u školu. Imao
kalendar ili ne, to se oseća. Oseća se stidljivije Sunce i mirišljavi vazduh na
sve zrelije voće i sve suvlje lišće.
Pri kraju prošle školske godine, škole su pravile spiskove i
prikupljale zahteve roditelja za jedan deo besplatnih udžbenika. Deo roditelja
se i prijavio. Drugi način nabavke knjiga je bio preko škole, bez jurnjave po
knjižarama, već platiš i dobiješ u školi. Delili su se spiskovi knjiga,
uplatnice, marketing, epp, sve u cilju što bolje prodaje. “Ciganisanje” i blamaža za zaradom niskog
morala!
Nisam se uključio u takve “akcije”, nisam imao 8 – 9 hiljada
dinara za nove knjige, nego sam odlučio da ove godine izaberem model nabavke
knjiga “polovno za polovno”. Od starijeg deteta imam komplet udžbenika koji
neodgovaraju za mlađe dete ni po izdavaču ni po naslovu. Lekcije su iste, ali…
Skupio sam sav “višak” i u knjižari, zamenio dve moje knjige
za jednu njihovu.
Ljudi se skupljaju, menjaju se knjige po trgovima,
buvljacima, pronalaze se i preprodaju na internetu.
Da imam novca, zašto bih i kupio nove knjige? Iz dosadašnjeg
iskustva, u školi se uglavnom popunjavaju radni listovi, dok ostale knjige služe samo
povremeno, neke retko, a veliki broj nikako. Kada se završi godina, kompletni
udžbenici se menjaju, ili se toliko izmešaju izdavači da prošlogodišnji komplet
ne mogu ni da poklonim nekome.
Pojedine učiteljice i nastavnici se ponašaju kao da su na
fakultetu, ispredaju, čitaj pročitaju lekciju i prelaze na sledeće “čitanje”.
Predavanje se svodi na prezentacije putem video projektora ili elektronskih
tabli. Niko ne vodi računa da se nešto i zapiše, podvuče, da se proveri stečeno
znanje.
Kontrolni radovi se daju šablonski, broj bodova puta broj
pitanja, pa ko koliko dobije. Nema analize znanja učenika, kao ni smernica za
dalji rad. Valjak se okreće i melje sve pred sobom, ako se spotakneš, završićeš
u blatu ili pesku.
Ako postoje novine u predavanju i ispitivanju, zašto niko ne
kontroliše samu metodiku koja se koristi kod pojedinaca. Metodika mora biti
prilagođena uzrastu, a zahvaljujući tehnici, sigurno i može da se prilagodi učeniku pojedinačno.
Sa jedne strane nastavnik koristi video projektor i računar,
a sa druge ucenjuje učenika da kupi određeni udžbenik od određenog izdavača,
koji možda neodgovara ni jednom ni drugom. Čisto lobiranje za trgovačke putnike,
knjižare i izdavače, sa očiglednim aminovanjem Ministarstva prosvete.
Uloga ministarstva jeste da odredi i metodski razradi teme, za svaku školsku godinu, da proveri i odobri
udžbenike, a škole treba da prate rad svojih kadrova i poverene im dece, kao i poštovanje
zacrtanog plana i programa.
Mogu sa punim pravom i javno da kažem, da, moje dete i ja hoćemo
da biramo knjigu koja nama odgovara, jer deo gradiva i objašnjavanja su škole “bacile”
na roditelje. Roditelji su postali učiteljice i nastavnici za onaj deo časa
kada se samo pusti prezentacija. Roditelji su postali “krede”, lakše je njih
guliti za sve i svašta.
Odoh da zarežem olovku, trebaće mi oko razlomaka, a Vama
srećno u novoj školskoj godini i u nabavci knjiga i svega ostalog.
P.S. Neka se vrati vreme kada je 2 plus 2 bilo 4.





Нема коментара:
Постави коментар
Moj pogled je ovakav, a Vas?