Kao obeležje Beograda i Srbije, kao svetionik na “obali” Balkana,
stoji spomenik koji se zove “Pobednik”. U reklamama i razglednicama
Beograda, “Pobednik” je u prvom i krupnom planu. Redovna je stanica turista. Danas je
poznat i ljudi se slikaju pored njega, ali malo je poznato da je na
današnjem mestu postavljen kao sramni spomenik koji je sklonjen da se ne
bi video i gledao.
Današnji
spomenik i njegovo rađanje, započelo je idejom da se obeleži sloboda i pobeda
nad Turcima, kao i da se ne zaboravi petovekovno ropstvo. Inicijator početka
radova bila je Beogradska opština, koja je htela da postavi spomenik i usput preuredi plato
na Terazijama. Beograd je tada bio jedna opština.
Nakon
završetka Drugog balkanskog rata 1913 godine, predsednik Beogradske opštine
Ljuba Davidović obavestio je vajara Ivana Meštrovića o opštinskoj odluci da se
u čast pobede izradi spomen-česma na Terazijama i da je taj posao poveren njemu.
Sam projekat
preuređivanja platoa uradila je prva žena arhitekta u Srbiji Jelisaveta Načić,
a idejne skice uradio inženjer Veselin Ličić. Projekat je činio podelu na dve
kolovozne trake, sa fontanom između njih i dva manja skvera. Sama fontana
je bila zamišljena monumentalno, sa prečnikom od osam metara, sa četiri lava na
stubovima koji bi je krasili, a iz nje bi se izdizao petostepeni stub na kojem
bi se nalazio i sam spomenik pobedi. Pet stubova, bi predstavljali petovekovno
ropstvo pod Turcima. Meštrovićev rad bi bio kruna započetog posla.
U leto
iste te 1913. godine Meštrović je izradio model za fontanu, a nakon usvajanja
rešenja od strane Opštinskog odbora počeo je i sa radom na spomeniku, koji je u
kontinuitetu trajao osam meseci. Za nastavak izrade, određena je fiskulturna sala osnovne škole u
Ulici kralja Petra I, jer je ona imala dovoljno visok
plafon kako bi Meštrović mogao da napravi skulpturu visoku pet metara.
Uskoro je počeo Prvi svetski rat, a
Ivan Meštrović kao austrougarski
državljanin, morao je da napusti Srbiju. Radovi su stali, a planovi fontane nisu
sacuvani. Za skulpturu se dugo vremena mislilo da je uništena, međutim, bilo je
potpuno drugačije. Meštrović je pre početka vojnih sukoba poslao model centralnog
dela skulpture u Češku na livenje i tako ga sačuvao. Centralni deo je ustvari danasnji
Pobednik izliven u bronzi.
Kada je prošao Prvi svetski rat,
ponovo je pokrenuto pitanje Pobednika, a tada je usledila i burna prepiska
između vajara i beogradskih vlasti, jer je Meštrović tražio honorar za urađeni
posao. Na kraju ga je Beogradska opština otkupila i stavila u jednu šupu na
Senjaku, gde je držala različite stvari sa kojima nije u tom trenutku znala šta
bi. Tako je Pobednik, među različitim rashodovanim sredstvima sačekao 1927.
godinu i inicijativu da se spomenik ipak podigne.
Zbog
nedostatka sredstava vlasti nisu mogle da se odluče na izgradnju monumentalne
fontane, već objavljuju ideju da se spomenik “iz šupe” samo postavi na stub.
Umesto fontane, Terazije su trebale da dobiju samo spomenik. Kada je građanstvo
saznalo za izgled i mesto gde je trebalo postaviti spomenik, započela je polemika
i revolt mnogih.
Spomenik
predstavlja snažnu, golu mušku figuru, koja u desnoj ruci ima spušteni mač okrenut
nadole, dok u levoj ruci stoji orao. Postojale su dileme u javnosti, da li u
levoj ruci Pobednik drži orla ili goluba. Sačuvane prepiske između Meštrovića i
Beogradske opštine potvrđuju da se ipak radi o orlu. Spušten mač, okrenut
nadole, bio je simbol mira, odnosno miroljubivosti, ali je spreman da reaguje
na napad.
Svi
ondašnji dnevni listovi komentarišu ideju da lik golog muškarca krasi najprometniji
i najlepši gradski trg, a u buntovničkoj ideji prednjače gradske dame.
Različita udruženja beogradskih gospođa sa besom tumače ideju da lik nagog
muškarca dominira Terazijama. Po njima, to je bilo nevaspitano i ugrožavalo bi
„lep moral“ beogradskih devojaka.
Različitost
od dosadašnjih spomenika pobedi, od antika pa do danas, je i ta da su svi
spomenici prikazivani kroz ženske modele.
Otvorile
su se burne debate o mestu postavljanja spomenika. Rodili su se predlozi i
komentari da Pobednika stave u bazen, „kad je već go“, dok su drugi
favorizovali ideju da se postavi gigantski stub, znatno viši od onoga na kojem
stoji danas, „Eto tako bi mogao da stoji dovoljno visoko da niko ne vidi da je
go“, pisala je tadašnja štampa. Između ostalog predlagano je da se razgolićeni
Pobednik obuče u narodnu nošnju, sve sa opancima i šajkačaom.
Danima
je trajala debata o tome kako bi bilo najbolje rešiti novonastali problem.
Pošto niko ni sa kim nije mogao da se složi, konačnu
odluku doneo je sud beogradske opštine. Našlo se kompromisno
rešenje i spomenik je umesto na Terazijama trebalo da bude postavljen na
Kalemegdanu.
Beogradska
polemika stigla je i do Meštrovića, kao i zvanično pismo Beogradske opštine da
će se na kraju Pobednik postaviti "u produženju Kalemegdanske terase kao
Simbol našeg ujedinjenja". O mestu postavljanja njegove statue, Meštrović
je odgovorio: "Ako misle da je postave na Terazijama, neka je postave. Ako
su pronašli neko bolje mesto, neka je postave tamo, iako ja ne znam zašto ne bi
mogla stajati na Terazijama. Na kraju, može da ostane i tamo gde je do sada
bila, u šupi."
Postavljanje spomenika Pobednik na
Kalemegdanu okončano je 1928. godine. Tada su grad i država obeležavali 10
godina od proboja Solunskog fronta u Prvom svetskom ratu.
Prvi predlog za zvanični naziv
spomenika bio je Vesnik pobede, a kasnije, po Meštrovićevoj ideji, koji je
voleo drugo ime, spomenik nazvan samo Pobednik.
Kako se
bližila proslava desetogodišnjice proboja Solunskog fronta, otkrivanje
Pobednika se uklapalo u tu veliku proslavu. Tako je u nedelju 7. oktobra 1928,
posle svečanog defilea civilnih društava, organizacija i istaknutih pojedinaca
glavnim ulicama prestonice i otkriven spomenik na Kalemegdanu. Otkrio ga je
tadašnji predsednik Beogradske opštine Kosta Komanudi.
I tako
je Pobednik završio na Kalemegdanu, daleko od Terazija, podignut na visinu od
sedamnaest i po metara "ne zato da se što bolje vidi, već da se vidi što
manje. Pošto se opštini i ta mera učinila nedovoljno predostrožna, ona je oko
Pobednika podigla ogradu, tako da se zaista ništa ne vidi", tako
je pisala tadašnja štampa.
Na kraju
se ispostavilo da se na ovom mestu spomenik vidi iz svih mogućih uglova, pa i
onom koji je naročito mladim damama bio neugodan za posmatranje. Odlukom
tadašnje opštine, oko spomenika je podignuta i ograda zbog “virkanja” u
spomenik od dole. Da je kojim slučajem završio na Terazijama, u Drugom svetskom
ratu bi bio raskomadan.
Postoje
i dve zanimljivosti u vezi ove skulpture. Prva, jedan od najčuvenijih golih muškaraca
nije slučajno postavljen u pravcu Austrije, a druga, da svi koji stanu ispod spomenika
lako mogu da uoče da mu muškost kriva.
Posle
postavljanja spomenika, komentara, analiza je bilo na sve strane. Više
negativnih I neshvaćenih nego ovih drugih. I kada bi se složili da je pobeda
gola i da se prikaže kao muškarac, neshvatljivo je zašto je mač postavljen
zaboden u zemlju i zašto borac nema štit, već pticu koja i nije neka već liči
na goluba. Golub predstavlja glas koji nudi mir, a pobedniku takvo saopštavanje
mira i nije potrebno, jer ga je on dobio, prinudom, tj. pobedom.
Možda je
umetnik hteo golim muškarcem da prikaže narod koji nema baš mnogo šta, pa ni za
garderobu i uniformu. Sam narod je miroljubiv, mač je okrenut ka dole, a ako se
dira, taj mač se lako i brzo podiže za dejstvo. A možda je hteo da kaže, sada
je rat završen, idemo svi da se vratimo normalnom životu i ja Vas podsećam, za
sledeći put,orao Vas posmatra, da je mač uvek tu, pa Vi birajte, mač ili…
Bilo
kako bilo, spomenik je i dalje tu, stoji, pokazuje i predstavlja…
O vajaru…
Ivan
Meštrović (1883-1962) je završio studije vajarstva i arhitekture u Beču. Bio je
zagovornik kompaktnog jugoslovenstva, izlagao 1911.godine na međunarodnoj
izložbi u Rimu u okviru paviljona Kraljevine Srbije (mogao je, ali nije želeo
da izlaže u paviljonu Austro-ugarske monarhije) kada i počinje njegova svetska
slava. Bio je prijatelj sa Nadeždom Petrović koja je redovno posećivala njegove
izložbe u Zagrebu, a potom pisala oduševljene kritike o grčevitim i bolnim
Meštrovićevim skulpturama.
Mnogi gradovi u nas i svetu diče se
majstorski urađenim skulpturama, spomenicima-mauzolejima: u Beogradu
„Pobednik“, „Anđeo smrti“, „Nikola Tesla“ (identično delo je i u Americi),
spomenik „Neznanom junaku“ na Avali, „Sfinga“ u Bukovičkoj banji, Svetozar Miletić“
u Novom Sadu, Njegošev mauzolej na Lovćenu, „Zdenac života“ u Zagrebu, „Grgur
Ninski“ u Splitu…





Нема коментара:
Постави коментар
Moj pogled je ovakav, a Vas?